UK arrested Tommy Robinson for reporting child-rape gangs that the government caters to. The UK banned reporting of his arrest, denied him a lawyer, and is trying to have him assassinated in prison. Regardless of how you feel about his views, this is a totalitarian government.

Tommy Robinson isn't the first to that the UK has jailed after a secret trial. Melanie Shaw tried to expose child abuse in a Nottinghamshire kids home -- it wasn't foreigners doing the molesting, but many members of the UK's parliament. The government kidnapped her child and permanently took it away. Police from 3 forces have treated her like a terrorist and themselves broken the law. Police even constantly come by to rob her phone and money. She was tried in a case so secret the court staff had no knowledge of it. Her lawyer, like Tommy's, wasn't present. She has been held for over 2 years in Peterborough Prison. read, read

Los Angeles Times

From en-Rightpedia
Jump to: navigation, search

The Los Angeles Times (also known as the LA Times) is a daily newspaper published in Los Angeles, California and distributed throughout the Western United States. It is the second-largest metropolitan newspaper in the United States and the fourth-most widely distributed newspaper in the United States.[1] Its daily circulation reported in October 2008 was 739,000,[2] down from a peak of 1.1 million.[3] In addition to its print product, the Times also publishes a 24-hour news Web site at latimes.com.

Founded in 1881, the Times has won 38 Pulitzer Prizes through 2007; this includes four in editorial cartooning, and one each in spot news reporting for the 1965 Watts Riots and the 1992 Los Angeles riots.[4] In 2004, the paper won five prizes, which is the third-most by any paper in one year (behind The New York Times in 2002 (7) and The Washington Post in 2008 (6)).

History

The paper was first published every week and half, as an evening paper, bearing the name, Los Angeles Daily Times on December 4, 1881, but soon went bankrupt. The paper's printer, the Mirror Company, took over the newspaper and installed former Union Army lieutenant colonel Harrison Gray Otis as an editor. Otis made the paper a financial success. In 1884, he bought out the newspaper and printing company to form the Times-Mirror Company.

Historian Kevin Starr lists Otis (with Henry E. Huntington and Moses Sherman) as a businessman "capable of manipulating the entire apparatus of politics and public opinion for his own enrichment."[5] Otis's editorial policy was based on civic boosterism, extolling the virtues of Los Angeles and promoting its growth. Towards those ends, the paper supported efforts to expand the city's water supply by acquiring the watershed of the Owens Valley, an effort (highly) fictionalized in the Roman Polanski movie Chinatown which is also covered in California Water Wars.

The efforts of the Times to fight local unions led to the October 1, 1910, bombing of its headquarters, killing 21 people. Two union leaders, James and Joseph McNamara, were charged. The American Federation of Labor hired noted trial attorney Clarence Darrow to represent the brothers, who eventually pleaded guilty. Clarence Darrow was later found innocent of giving a $4,000 bribe to a juryman.[6] The paper soon relocated to the Times Building, a Los Angeles landmark.

Chandler era

On Otis's death in 1917, his son-in-law Harry Chandler took over the reins as publisher of the Times. Harry Chandler was succeeded in 1944 by his son, Norman Chandler, who ran the paper during the rapid growth of post-war Los Angeles. Norman's wife, heiress and fellow Stanford alumnus Dorothy Buffum Chandler, became active in civic affairs and led the effort to build the Los Angeles Music Center, whose main concert hall was named the Dorothy Chandler Pavilion in her honor. Family members are buried at the Hollywood Forever Cemetery near Paramount Studios. The site also includes a memorial to the Times building bombing victims.

The paper was a founding co-owner of then-CBS turned independent television station KTTV; it became that station's sole owner in 1951 and remained so until it sold it to Metromedia in 1963.

The fourth generation of family publishers, Otis Chandler, held that position from 1960 to 1980. Otis Chandler sought legitimacy and recognition for his family's paper, often forgotten in the power centers of the Northeastern United States due to its geographic and cultural distance. He sought to remake the paper in the model of the nation's most respected newspapers, notably The New York Times and Washington Post. Believing that the newsroom was "the heartbeat of the business",[7] Otis Chandler increased the size and pay of the reporting staff and expanded its national and international reporting. In 1962, the paper joined with the Washington Post to form the Los Angeles Times-Washington Post News Service to syndicate articles from both papers for other news organizations.

During the 1960s, the paper won four Pulitzer Prizes, more than its previous nine decades combined.

A Pulitzer Prize in 1990 went to the Times' Jim Murray, considered by many to be one of the greatest sportswriters of the century.

The paper's early history and subsequent transformation was chronicled in an unauthorized history Thinking Big (1977, ISBN 0399117660), and was one of four organizations profiled by David Halberstam in The Powers That Be (1979, ISBN 0394503813; 2000 reprint ISBN 0252069412). It has also been the whole or partial subject of nearly thirty dissertations in communications or social science in the past four decades.[8]

Modern era

The Los Angeles Times paid circulation figures have decreased since the mid-1990s. It has recently been unable to pass the one million mark, a milestone easily surpassed in earlier decades. Some believe the circulation drop was a result of a liberal bias attributed to the paper, which alienated many readers; others attribute the drop to the increasing availability of alternate methods of obtaining news, such as the Internet, cable TV or radio. Others also believe that the drop was due to the circulation director (Bert Tiffany) retiring. Still others believe the circulation drop was a side effect of a succession of short-lived editors who were appointed by publisher Mark Willes after Otis Chandler relinquished day-to-day control in 1995.[7] Willes, the former president of General Mills, was criticized for his lack of understanding of the newspaper business, and was derisively referred to by reporters and editors as The Cereal Killer.

Other possible reasons for the circulation drop include an increase in the single copy price from 25 cents to 50 cents[9] or the rise in readers preferring to read the online version instead of the hard copy.[10] Editor Jim O'Shea, in an internal memo announcing a May 2007, mostly voluntary reduction in force, characterized the decrease in circulation as an "industry-wide problem" which the paper must counter by "growing rapidly on-line," "break[ing] news on the web and explain[ing] and analyz[ing] it in our newspaper.",[11] 2004 Pulitzer Prize winner Nancy Cleeland[12] who took O'Shea's buyout offer, did so because of "frustration with the paper's coverage of working people and organized labor"[13] (the beat that earned her her Pulitzer[12]). She speculated that the paper's revenue shortfall could be reversed by expanding coverage of economic justice topics which she believes are increasingly relevant to Southern California; she cited the paper's attempted hiring of a "celebrity justice reporter" as an example of the wrong approach.[13]

In 2000, the Times-Mirror Company was purchased by the Tribune Company of Chicago, Illinois, ending one of the final examples of a family-controlled metropolitan daily newspaper in the U.S. (The New York Times, The Seattle Times, and others remain). John Carroll, former editor of the Baltimore Sun, was brought in to restore the luster of the newspaper. During his reign at the Los Angeles Times he eliminated more than 200 jobs, but it was not enough for parent company Tribune. Despite operating profits of 20 percent the Tribune executives were unsatisfied with returns and by 2005 John Carroll had left the Los Angeles Times.

Dean Baquet replaced John Carroll, who refused to impose the additional cutbacks mandated by Tribune. Baquet was the first African American to hold this type of editorial position at a top-tier daily. During Baquet and Carroll's time at the paper it won 13 Pulitzers, more than any other paper but the New York Times.[14] Subsequently, Baquet was himself ousted for not meeting the demands of the Tribune Group- as was publisher Jeffrey Johnson - and replaced by James O'Shea of the Chicago Tribune. O'Shea himself left in January, 2008 after a budget dispute with publisher David Hiller.

The paper's content and design style has been overhauled several times in recent years in attempts to help increase circulation. In 2000, a major change more closely organized the news sections (related news was put closer together) and changed the "Local" section to the "California" section with more extensive coverage. Another major change in 2005 saw the Sunday "Opinion" section retitled the Sunday "Current" section, with a radical change in its presentation and columnists featured. There are regular cross-promotions with co-owned KTLA to bring evening news viewers into the Times fold.

In early 2006, The Times closed its San Fernando Valley printing plant, leaving press operations at the Olympic Plant and Orange County. Also in 2006, the Times announced its circulation at 851,532, down 5.4% from 2005. The Times's loss of circulation is the highest out of the top ten newspapers in the U.S.[15] Despite this recent circulation decline, many in the media industry have lauded the newspaper's effort to decrease its reliance on 'other-paid' circulation in favor of building its 'individually-paid' circulation base - which showed a marginal increase in the most recent circulation audit. This distinction reflects the difference between, for example, copies distributed to hotel guests free of charge (other-paid) versus subscriptions and single-copy sales (individually-paid).

In December 2006, a team of Times reporters delivered management with a critique of the paper's online news efforts known as the Spring Street Project.[16] The report, which condemned the Times as a "web-stupid" organization,"[16] was followed by a shakeup in management of the paper's Web site,[17] latimes.com, and a rebuke of print staff who have "treated change as a threat."[18]

Under Sam Zell's ownership

On April 2, 2007, the Tribune Company announced its acceptance of Sam Zell's offer to buy the Chicago Tribune, the Los Angeles Times, and all other company assets. Zell announced plans to take the company private and sell off the Chicago Cubs baseball club. He put up for sale the company's 25 percent interest in Comcast SportsNet Chicago. Up until the time of shareholder approval, Los Angeles billionaires Ron Burkle and Eli Broad had the right to submit a higher bid, in which case Zell would have received a $25 million buyout fee.[19]

The paper reported on July 3 2008 that it planned to cut 250 jobs by Labor day and reduce the number of published pages by 15%.[20][21] That included about 17% of its news staff, as part of the newly private media company's mandate to slash costs. Since Zell bought Tribune, the paper has been struggling to deal with a heavy load of debt. "We've tried to get ahead of all the change that's occurring in the business and get to an organization and size that will be sustainable," Hiller said.

The changes and cuts have been controversial, prompting criticism from such disparate sources as a Jewish Journal commentary, an anonymously written employee blog called Tell Zell and a satirical Web site, Not the L.A. Times.

In January 2009, due to rising production costs and inflation, the Times increased its single copy price from 50 to 75 cents[22] and the elimination of the separate California/Metro section, folding it into the front section of the newspaper. The Times also announced 70 job cuts in news and editorial, or a 10% cut in payroll.[23]

Editorial policy

For most of its first 80 years, the Times had been known as an unabashedly conservative paper, reflecting the stance of Harrison Gray Otis. Under the Chandlers, however, the paper gradually adopted a more centrist tone.

For many years, the Times was unique among major American newspapers in that it refused to endorse any candidate for president. Its endorsement of Richard Nixon's reelection bid in 1972 caused a furor in the newsroom due to the Chandlers' longstanding relationship with Nixon.[24] As a result, the paper did not issue a presidential endorsement for 36 years, until it endorsed Barack Obama in 2008.

Competition and rivalry

By the mid-1940s, the Los Angeles Times was the leading newspaper in terms of sales in the Los Angeles metropolitan area. After World War II, it launched The Mirror an afternoon tabloid to compete with Hearst's Herald-Express. The Mirror absorbed The Los Angeles Daily News in 1954 and ceased publication in 1962, when the Herald-Express was merged with the morning Los Angeles Examiner.

In 1989, its last rival for the Los Angeles daily newspaper market, The Los Angeles Herald Examiner, went out of business, making Los Angeles nominally a one-newspaper city. However, in the suburban neighborhoods of the San Fernando Valley, The Times still competed with The Valley News and Greensheet, which later renamed itself The Daily News of Los Angeles to compete with the Times. The L.A. Times has an Orange County edition (with its own printing presses and editorial staff) that competes with the Santa Ana based The Orange County Register. La Opinión, a Spanish language daily newspaper previously owned by The Times for several years in the 1990s, also sells many papers.

Outside of the city of Los Angeles proper, The Times also competes against several smaller daily and weekly papers in nearby Southern California cities. Examples include The Long Beach Press-Telegram, The Daily Breeze (South Bay), The Ventura County Star, The San Gabriel Valley Tribune, The Pasadena Star-News and the Canyon news.

In the 1990s, the Times attempted to publish various editions catering to far flung areas. Editions included a Ventura County edition, an Inland Empire edition, a San Diego County edition, and a "National Edition" that was distributed to Washington, D.C. and the San Francisco Bay Area. The National Edition was closed in December 2004. Of these, only the Inland Empire and Ventura County editions remains, although nearby cities such as Bakersfield, Las Vegas, Barstow and Needles still sell the Times in selected newsstands.

Some of these editions were folded in to Our Times, a group of community newspapers included in home delivery and newsstand editions of the regular Los Angeles Metro newspaper. Our Times was also founded in Santa Monica, due to the closure of the long time Outlook newspaper.

Today, remnants of Our Times are the Times Community Newspapers that are inserted on a regular basis in some areas of the Los Angeles Times. Times Community Newspapers are primarily independent local newspapers that were purchased by the Los Angeles Times during its expansion phase, but have a large enough readership and advertiser base to be continued. These include the News-Press in Glendale, the Leader in Burbank (and surrounding areas), the Sun in La Crescenta and surrounding regions, the Daily Pilot in Newport Beach and surrounding cities, and the Independent in Huntington Beach.

Notes

  1. "2008 Top Newspapers, Blogs & Consumer Magazines" (PDF). BurrellesLuce. 
  2. By Richard Pérez-Peña (2008-10-27). "Newspaper Circulation Continues to Decline Rapidly". NYTimes.com. Retrieved 2009-01-12. 
  3. As told to RJ Smith. "RIPPED FROM THE HEADLINES - Los Angeles Magazine". Lamag.com. Retrieved 2009-01-12. 
  4. "Los Angeles Times - Media Center". Latimes.com. 1994-01-17. Retrieved 2009-01-12. 
  5. Starr, Kevin (1985). Inventing the Dream: California Through the Progressive Era. New York: Oxford University Press. p. 228. ISBN 0195034899. OCLC 11089240. 
  6. Costigan, Cases and Other Authorities on Legal Ethics, 1933, pp 345 et seq.
  7. 7.0 7.1 McDougal, Dennis (2002). Privileged Son: Otis Chandler and the Rise and Fall of the L.A. Times Dynasty. Cambridge, Mass.: Da Capo. ISBN 0306811618. OCLC 49594139. 
  8. ProQuest Dissertation Abstracts, accessed June 8, 2007.
  9. Shah, Diane, "The New Los Angeles Times" Columbia Journalism Review 2002, 3.
  10. Rainey, James, "Newspaper Circulation Continues to Fall," Los Angeles Times 1 May 2007: D1.
  11. E&P Staff (2007-05-25). "California Split: 57 More Job Cuts at 'L.A. Times'". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved 2007-05-28. 
  12. 12.0 12.1 E&P Staff (2007-05-28). "Pulitzer Winner Explains Why She Took 'L.A. Times' Buyout". Editor & Publisher. Nielsen Business Media, Inc. Retrieved 2007-05-28. 
  13. 13.0 13.1 Cleeland, Nancy (2007-05-28). "Why I'm Leaving The L.A. Times". Huffington Post. 
  14. Pappu, Sridhar (March/April 2007). "Reckless Disregard: Dean Baquet on the gutting of the Los Angeles Times". Mother Jones.  Check date values in: |date= (help)
  15. Lieberman, David (2006-05-09). "Newspaper sales dip, but websites gain". USATODAY.com. 
  16. 16.0 16.1 Saar, Mayrav (2007-01-26). "LAT's Scathing Internal Memo. Read It Here". FishbowlLA. mediabistro.com. 
  17. Roderick, Kevin (2007-01-24). "Times retools on web — again". LA Observed. 
  18. Welch, Matt (2007-01-24). "Spring Street Project unveiled!". latimes.com. 
  19. "Tribune goes to Zell". Chicago Sun-Times. 2007-04-03. [dead link]
  20. Hiltzik, Michael A. (2008-07-03). "Los Angeles Times to cut 250 jobs, including 150 from news staff: The newspaper cites falling ad revenue in economic slowdown". Los Angeles Times. 
  21. Politi, Daniel (2008-07-03). "Today's Papers: "You Have Been Liberated"". Slate.com. 
  22. http://www.nbclosangeles.com/news/local/Los-Angeles-Times-Ups-Newsstand-Price.html
  23. http://www.laobserved.com/archive/2009/01/los_angeles_times_kills.php
  24. Mitchell, Greg; and Joe Strupp. 'L.A. Times' Shifts Policy -- And Seems to Favor Obama. Editor and Publisher, 2008-10-14.
Part of this article consists of modified text from Wikipedia, page http:en.wikipedia.org/wiki/Los Angeles Times, and the article is therefore licensed under GFDL.